Hjælp dit barn til en sund balance

Rutsje, trille, gynge, hoppe og klatre. Og meget gerne på hovedet, hvis det kan lade sig gøre. Dit barn skal udfordres til at bruge sin krop i forskellige situationer. Hermed øges dets sundhed og balanceevne. 

Det kan sommetider være en overvindelse at tillade sit barn små klatreture eller andre ’halvfarlige’ aktiviteter. Men når det kommer til kropslig udvikling og velvære, kan det være en rigtig god idé at give lidt slip, og lade den lille balancere eller kravle et stykke op, når du synes, tiden er inde. For med den fysiske udfoldelse og udforskning, lærer dit barn at bruge sin krop gennem koordinering og motoriske øvelser. Og det kan sagtens komme den lille gavtyv til gode senere i livet.

Hvor vigtig er balance egentlig?

Selve balancen er et ganske vigtigt grundlag for dit barns motoriske udvikling. Det er den der gør, at dit legende barn kan hoppe eller træde over en gren i skoven, sparke til en grankogle, stå på et ben og rejse sig op uden at falde om kuld. Ligeledes er det i høj grad også de motoriske og balancerende evner, som kommer i spil, når dit barn skal lære at cykle. Det handler om at være tilpas i sin egen krop, stole på sine lemmer og muskler og på en måde føle sig fri til udfoldelse og fysiske udfordringer.

Balancen er vigtig for dit barns skolegang

Også i skolen er en god balanceevne elementært for dit barns indlæring og trivsel. Mange forbinder god balance med fysiske udfoldelser, men faktisk handler det også om evnen til at lære og udvikle sin faglighed. Er der problemer med balancen, vil dit barn måske opleve, at bogstaverne danser rundt på linjerne, og det kan være svært at lære at læse. Det kan resultere i frustrationer hos dit barn og en tendens til at distancere sig fra bøgerne, og det læreren forsøger at formidle. Det er som bekendt vigtigt for skoleforløbet på lang sigt, at din kære junior kommer godt fra start og bliver tryg ved og glad for at lære nyt i skolen. Desuden kan de dansende bogstaver og ustyrlige linjer forårsage svimmelhed hos de små. På den måde kan en manglende balanceevne også resultere i utilpashed i undervisningstimerne.

Forslag til balanceøvelse

Mange børn er vilde med at rode rundt på gulvet og eksperimentere og brænde energi af. Balancesansen elsker eksempelvis kolbøtter. Læg derfor en madras på stuegulvet eller tillad junior at lave sjov og bevægelseslege i dobbeltsengen. Har dit barn endnu ikke lært at slå kolbøtter, så vis hvordan hænderne skal placeres på madrassen, hagen bøjes ind mod kroppen, og fødderne sættes af. Hjælp med at vippe kroppen rundt, og snart har dit barn lært det.

Gynger er også et ganske godt værktøj, når det handler om at forbedre sin balanceevne. På en gynge kan dit barn gynge i flere retninger, snurre omkring sig selv, sidde op, ligge på maven og på ryggen. Der findes et hav af legemuligheder med en gynge – det er kun fantasien der sætter grænser. Nogle vælger også at hænge en gynge eller en trapez op inden for. Fordelen ved en trapez er, at du hermed kan hjælpe junior med at slå kolbøtter i luften. Det er rigtig god balance-træning.

De fleste kender også trillebør-legen. Hold dit barn på fødderne, imens mini vandrer rundt i stuen på hænderne. Det styrker ikke bare balancen, men også muskler og led. Sæt eventuelt en forhindringsbane op, så motivationen også bliver skærpet yderligere. Trillebør-øvelsen er god, fordi barnets hoved kommer i vandret stilling, hvilket er stimulerende for balance-sansen. Desuden styrker øvelsen også muskel-led-sansen, og det er simpelthen med til at styrke dit barns krop.

Vi kan ikke komme uden om det. Klatring er og bliver en fantastisk øvelse, når det handler om at udvikle balancen. Også selv om det kan være forbundet med visse risici. Her handler det om for dig som forældre, at finde de helt rette udfordringer, som hverken er for svære eller lette. Således at dit barns opmærksomhed og koncentration bliver skærpet, uden det er forbundet med noget decideret farligt, hvis dit barn skulle falde ned. Du kan eksempelvis hænge en ribbe op på børneværelset og placere et stykke yndlingslegetøj i toppen, som skal reddes. På den måde bliver klatreturen gjort til en leg med et formål for dit barn. Bliver ribben for stort et projekt, kan samme leg udfoldes på trappen til en køjeseng eller på klatrebaner, du selv laver.

Bobles tumlemøbler

Bobles tumblemøbler kan ligeledes anbefales, som rigtig gode balanceøvelser. Bobles laver alverden møbler/tumledyr, som udfordrer, udvikler og forstærker barnets balanceevne samt motoriske udvikling. Når det gælder børn, så er det vigtigt, at det er sjovt og underholdende, for at det kan lykkes. Bobles har formået at gøre træning og udvikling til en sjov og underholdende leg, hvilket er fantastisk.

Børnene synes bare, at det er super sjovt at lege med Bobles tumlemøbler uden at vide, at det er super sundt for deres udvikling. Bobles tumledyr kan købes hos Babytorvet.dk, og ellers kan du læse mere om produkterne på Bobles egen hjemmeside, her.

Slutteligt kan man sige, at balancetræningen generelt handler om at få barnet væk fra den lodrette stilling. Når hovedet vendes ned af, når der snurres og drejes, så stimuleres sanserne, som er grundlaget for balancen. Det sker ved, at en flydende væske i det indre øre skvulper rundt, når juniors hoved ændrer retning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *